Google algoritme updates januari-april 2018 - HD360
HD360, streetview, businessview, business view, virtuele rondleiding, Street View, bedrijfsfoto's, Google Trusted, Google Street View voor bedrijven,
17269
post-template-default,single,single-post,postid-17269,single-format-standard,bridge-core-2.1.2,extensive-vc-1.8.1,ajax_updown,page_not_loaded,,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-19.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,evc-predefined-style,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-18067

Google algoritme updates januari-april 2018

Google algoritme updates januari-april 2018

Langverwacht en dan eindelijk hier: mobile-first

maart
Al in 2015 begon Google steeds meer de nadruk te leggen op mobiele apparaten. In april van dat jaar merkte je dat in de zoekresultaten en in oktober kwam Google met het AMP-project. Inmiddels alweer 1,5 jaar geleden ontstond er grote ophef over de split index tot stand. Het was toen al behoorlijk duidelijk dat mobiel alsmaar belangrijker blijft worden. Inmiddels weten we dat Google één enkele index gebruikt, die vanaf nu de mobiele content van je site als basis gebruikt.

Geen resultaten? Zat er aan te komen

maart
Een week lang heeft Google tests uitgevoerd met het weglaten van organische resultaten. In een aantal gevallen kreeg je alleen een Knowledge Card te zien, met daaronder de mogelijkheid om meer resultaten uit te klappen. Het is niet moeilijk om zo’n enkel resultaat te linken aan soortgelijk gedrag van Google. Voorbeelden zijn: het geven van een antwoord op je vraag al in de zoeksuggesties (zonder dat je je zoekopdracht daadwerkelijk hebt uitgevoerd), een enkel antwoord op je vraag via Google Assistant, en het feit dat je op veel mobiele apparaten zonder te scrollen ook alleen maar de Knowledge Card kan zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Knowledge Card Google updates

Knowledge Card Koning Willem-Alexander

 

Even tussen haakjes: Brackets

maart
Dit was een van de ‘brede updates’, waarvan Danny Sullivan uitlegt dat ze meerdere keren per jaar voorkomenen focussen op kwaliteit. Als resultaat zagen we dat sites er rich snippets bij kregen, of ze juist verloren.

Naamloze update

februari
Rond 20 februari waren veel veranderingen te zien, maar Google heeft geen officiële bevestiging gegeven.

Google algoritme updates april-december 2017

Maccabees: Google sleept je mee

december
Google heeft bevestigd dat rond half december meerdere kleine updates zijn uitgevoerd. Fluctuaties in rankings kunnen te maken hebben met zoekwoordpermutaties en doorway pages (brugpagina’s).

Langere snippets: meer of minder werk?

november
Vanaf november 2017 waren opeens veel meer snippets te zien met langere meta-descriptions. De snippets gingen van een maximum aantal van 155 karakters naar 300 karakters.

Nu moet je wel: HTTPS-waarschuwingen

oktober
Vanaf Google Chrome versie 62 geeft de browser waarschuwingen als een site geen SSL-certificaat heeft. Zorg dus dat je website snel gebruikmaakt van HTTPS!

Chrome update veiligheidswaarschuwing https

Chrome update veiligheidswaarschuwing bij afwezigheid ssl-certificaat

Naamloze nazomerupdate

september
Na een paar maanden rust zijn weer meer fluctuaties te zien. Google heeft hier geen bevestiging over gegeven.

Google Jobs – het werkt (maar nog niet overal)

juni
Vanaf medio 2017 is Google Jobs in gebruik, maar nog niet in Nederland. Dit zorgt ervoor dat de zoekresultaten er anders uitzien bij zoekopdrachten naar vacatures (in het Engels dan). We verwachten dat dit uiteindelijk ook in Nederland ingevoerd gaat worden, maar de vraag blijft: wanneer?

Naamloze update

mei
Rond half mei waren grote fluctuaties te zien, die echter niet door Google bevestigd zijn.

HTTPS aan de top

april
Een jaar terug vanaf het moment van schrijven van dit artikel, was 50% van de top-1-resultaten een site met HTTPS. Eind vorig jaar steeg dit aandeel naar 75%.

What’s next?

Google blijft natuurlijk zijn algoritme aanpassen. Soms zijn dit kleine wijzigingen en op andere momenten gaat het om grote aanpassingen. Het bedrijf is nooit volledig duidelijk over wanneer updates plaatsvinden en waar ze betrekking op hebben.

Blijf dus altijd de veranderingen nauwlettend in de gaten houden, zodat je deze kunt verwerken in je optimalisatiestrategie!

Bron: https://www.site-clicks.nl/lokale-vindbaarheid-is-en-hoe-kun-beter-ranken/

Geen reactie's

Geef een reactie