Lokale vindbaarheid: wat is het en hoe kun je beter ranken? - HD360
HD360, streetview, businessview, business view, virtuele rondleiding, Street View, bedrijfsfoto's, Google Trusted, Google Street View voor bedrijven,
17267
post-template-default,single,single-post,postid-17267,single-format-standard,bridge-core-2.1.2,extensive-vc-1.9.1,ajax_updown,page_not_loaded,,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-19.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,evc-predefined-style,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-18067

Lokale vindbaarheid: wat is het en hoe kun je beter ranken?

Lokale vindbaarheid: wat is het en hoe kun je beter ranken?

Google Lokale vindbaarheid: wat is het en hoe kun je beter ranken?

Lokaal gevonden worden is een must voor zoekmachine optimalisatie. Vooral met een fysieke winkel is het handig dat potentiële klanten je bedrijf snel kunnen vinden wanneer ze gebruikmaken van Google Search of Google Maps. In een artikel over hoe je beter kan scoren met Local SEO gaf ik een aantal tips weg om beter te ranken in de lokale zoekresultaten. In dit nieuwe artikel gaan we dieper in de stof en leg ik uit hoe je met een bedrijfsaanmelding in Google Mijn Bedrijf goed lokaal gevonden kunt worden.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf (Google My Business), een samenvoeging van de voorgaande Google+ Lokaal en Google Places Zakelijk, is een extra informatiebron van jouw Google+ bedrijfsprofiel.

Het is de basis voor jouw lokale vindbaarheid en de lokale vermeldingen in Google Search, Maps en Mobile.

In Google Mijn Bedrijf kunnen diverse informatiegegevens vermeld worden, zoals:google mijn bedrijf

  • adresgegevens;
  • telefoonnummer;
  • bedrijfsfoto’s (binnen en buiten);
  • openingstijden;
  • bedrijfscategorie;
  • etc.

 

Jouw Google Mijn Bedrijf claimen en beheren

Je bedrijf aanmelden gaat eenvoudig. Om GMB (Google Mijn Bedrijf) in te kunnen zetten voor je bedrijf, moet je bedrijfsnaam geverifieerd zijn. Hiermee claim je de locatie van je bedrijf. Ga hier aan de slag met het aanmelden van je bedrijfsprofiel.

Vul de nodige gegevens in en kies de juiste ‘categorie‘ om zo relevant mogelijk te zijn voor Google en potentiële klanten. De volgende stappen spreken voor zich. Na afloop moet je een verificatiecode ontvangen om de bedrijfslocatie te laten weergeven aan de rechterzijde van de Google resultaten. Dit kan per post, telefonisch of per mail. Meestal krijg je, na maximaal twee weken, een kaart toegestuurd met daarin de verificatiecode.

Heb je de verificatiecode ontvangen? Ga dan naar Google Mijn Bedrijf, log in met de inloggegevens waarmee je je account hebt aangemaakt en vul de code in. Na de verificatie kun je je bedrijfsgegeven aanpassen en beheren in het dashboard van GMB en is je bedrijf nu vindbaar in Google Search, Google Maps en Google+.

Let op: Vul alle gegevens in en wees zo specifiek mogelijk met je bedrijfsinformatie!

Tips voor een goede GMB-account en ranking:

  • officiële bedrijfstitel/bedrijfsnaam en de consistentie hiervan op verschillende social profielen en op je website
  • juiste adresgegevens en telefoonnummer(s) opgeven
  • vul de juiste website-URL in
  • vul zowel reguliere als afwijkende openingstijden in
  • verzamel zoveel mogelijk Google-recensies van klanten en probeer hen ook te stimuleren
  • een korte omschrijving met de belangrijkste zoektermen
  • maak een koppeling door middel van een rel=”publisher” tag op je website. Gebruik je WordPress als CMS? Dan kan dit eenvoudig via de YOAST plugin.

Het is van belang om je account up-to-date te houden en alle gegevens na te lopen, zodat je bedrijf relevant blijft voor Google algoritmes. Nu is het zelfs mogelijk om met Google Posts, een optie in GMB, speciale acties of top producten te tonen, en zo uit te lichten in de zoekresultaten. Hiermee toon je direct content van je website onderaan de bedrijfsgegevens aan de rechterkant van de Google resultaten.

Waarom lokaal optimaliseren?

Lokale SEO wordt steeds belangrijker. De relatie tussen de local pack (weergave van 3 resultaten bij lokale SEO) en onze mobiele gebruik ligt heel dicht bij elkaar. Mensen zijn vaak onderweg op zoek naar een bedrijf of dienst dat bij hen in de buurt ligt. Ze voeren hierbij specifiekere zoekopdrachten uit, gebruiken daarbij meestal hun smartphone en ze verwachten dat relevante informatie getoond wordt bij een zoekopdracht. Bovendien zijn mensen die lokaal zoeken actiegerichter, waardoor je kans op conversie groter is. Dus voldoende redenen om lokale SEO in te zetten. Zet je geen lokale SEO in voor je bedrijf? En wordt je bedrijf niet getoond in de local pack? Dan loop je hoogstwaarschijnlijk nieuwe klanten mis.

Wanneer worden lokale zoekresultaten weergegeven?

Het verschilt per zoekopdracht, wanneer een lokaal zoekresultaat getoond wordt. Je krijgt een lokale zoekresultaat weergave in Google:

  • wanneer mensen zoeken naar een bedrijf in combinatie met een plaats (locatie), zoals cafetaria Amsterdam of internet marketing bureau Lelystad (zie afbeelding);
  • wanneer mensen generieke zoektermen gebruiken zoals, ‘bakker‘, ‘drogisterij‘ of ‘supermarkt‘. Google weet dat mensen op zoek zijn naar een bedrijf dat bij hen in de buurt is. Door de updates, Venice en Pigeon, en kunstmatige intelligentie weet Google wat de zoekintenties van zoekers zijn en hebben zij zulke zoekopdrachten door.

De lokale zoekresultaten worden op drie manieren getoond:

  • in Google Maps boven organische zoekresultaten en onder betaalde advertenties
  • in reguliere Maps op de kaart
  • aan de rechterzijde in de Google resultaten, waarin de informatie van Google Mijn Bedrijf weergegeven wordt

Oude technieken ook goed voor local SEO

Dat Google Mijn bedrijf zoveel mogelijkheden heeft, wil nog niet zeggen dat je de overige SEO-factoren moet vergeten. Mobiel vriendelijkheid, gestructureerde gegevens van je website, relevante landingspagina’s, externe lokale backlinks (off-site optimalisatie), on-page optimalisatie, gebruik van social media en de koppeling met je website zijn nog steeds belangrijk voor Google. Hoe beter je content is op je website des te relevanter deze wordt om hoog gepositioneerd te zijn in Google resultaten.
lokale vindbaarheid

Aan de slag met lokale vindbaarheid?

Wil je lokaal gevonden worden en heb je een strategisch aanpak nodig? Ga dan direct hiermee aan de slag. Local SEO is een groeiend onderdeel van zoekmachine optimalisatie waar Google zich steeds verder in ontwikkelt. HD360 helpt je graag hierbij. Onze zoekmachine optimalisatie-experts zullen aan de hand van je bedrijfsinformatie de juiste zoektermen inzetten om goed weergegeven te worden in de lokale resultaten. Met onze kennis kunnen we jouw local SEO een richting geven. Wil je meer weten over de inzet van Google Mijn Bedrijf en lokale vindbaarheid?

Neem direct contact met ons op.

Geen reactie's

Geef een reactie